Zijn jullie werkzaam in mijn woonplaats?
Ons kerngebied is Weert en omgeving. Onder aan de pagina ‘Over Collectief’ staat een indicatie van ons werkgebied. Twijfel je of wij werkzaam zijn in jouw woonplaats stuur dan een mail naar info@kraamzorgcollectief.nl
Hoe lang van tevoren moet ik me inschrijven?
Het is verstandig om je zo snel mogelijk bij ons aan te melden. Onze ervaring is dat zwangere zich vroeg bij ons aanmelden. Hoe eerder je aanmeldt hoe beter. Zo kunnen we op tijd kijken of we een plekje voor jouw kunnen reserveren. Dit kan eenvoudig door het aanmeldingsformulier in te vullen.
Kan ik mij telefonisch inschrijven?
Nee, je kunt je bij ons alleen online inschrijven via Atermes via het aanmeldformulier op onze website.
Wanneer ben ik definitief ingeschreven?
Na jouw aanmelding via onze website probeert onze planner binnen een aantal dagen te kijken of we een plekje voor je kunnen reserveren. Je ontvangt álleen een reactie terug als je definitief bent ingeschreven. Heb je een melding gekregen tijdens het aanmeldproces dat we vol zitten en heb je besloten je toch aan te melden ‘voor de reserve lijst’ ontvang je géén bericht meer van ons. We dient je in te schrijven bij een andere kraam aanbieder.
Waar kan ik terecht met vragen tijdens mijn zwangerschap?
Alle vragen mbt jouw zwangerschap kun je het beste contact opnemen met jouw verloskundige of gynaecoloog. Vragen omtrent kraamzorg kun je rechtstreeks aan ons stellen door ons een mail te sturen.
Wat moet ik allemaal kopen voor mezelf en mijn kindje?
Wij hebben een uitzetlijst voor jullie samengesteld van alle spullen die je nodig hebt voor je bevalling en de kraamtijd.
Wanneer vindt er een intake gesprek plaats?
Voor de 32ste week van je zwangerschap neemt één van onze kraamverzorgende contact met je op voor een inplannen en afnemen van een intakegesprek.
Waar vindt de intake plaats?
Bij een eerste kindje of als er bijzondere omstandigheden zijn vindt dit gesprek thuis plaats. Bij een tweede of daaropvolgend kindje wordt de intake telefonisch gedaan.
Wat wordt er besproken tijdens de intake?
Tijdens de intake worden er praktische zaken doorgenomen die voor de bevalling en kraamtijd van belang zijn en worden je wensen en verwachtingen besproken.
Je kunt al je vragen stellen en wij leggen je alles uit rondom onze rol in jouw kraamperiode. De uren waar je recht op hebt worden vastgesteld en toegelicht.
Willen jullie het babykamertje zien tijdens de intake?
Dit is niet nodig, maar vinden we wel leuk! We komen niet controleren of je alles goed hebt neer gelegd in de la, zoals soms toch nog gedacht wordt. We geven je uitleg over de kraamtijd, horen graag jouw wensen voor de kraamzorg en beantwoorden al je vragen.
Is de intaker ook de kraamverzorgende die straks bij me komt?
Dat kunnen we helaas nog niet zeggen. Al onze kraamverzorgende doen intake gesprekken. Wie er uiteindelijk bij jouw de kraamzorg komt verzorgen zal op het moment van je bevalling afhankelijk zijn van onze planning.
Kan ik zelf kiezen wie mij kraamzorg verleend?
Ja, je bent vrij in keuze door wie jij jouw kraamzorg wilt laten verzorgen. Kijk goed of je binnen de regio valt van een bepaald werkgebied.
Wanneer moet ik jullie bellen?
Bij een thuisbevalling of poliklinische bevalling in het ziekenhuis waarbij assistentie van de kraamverzorgende wordt verwacht:
- Als het mogelijk is graag een telefoontje tussen 08:00 uur en 22.00 uur wanneer de bevalling is ingezet.
- De verloskundige zal aangeven als u kunt bellen naar Kraamzorg Collectief wanneer de kraamverzorgende naar uw huisadres of ziekenhuis mag komen (24 uur per dag).
Bij een ziekenhuisbevalling zonder bevallingsassistentie:
- Wanneer je tussen 08:00 – 22:00 uur naar het ziekenhuis vertrekt voor de bevalling, verzoeken wij je ons hiervan op de hoogte te brengen.
- We horen graag tussen 08:00 – 22:00 uur als je baby is geboren en wanneer je verwacht naar huis te mogen.
- Kraamzorg Collectief start in principe geen kraamzorg op ná 22:00 uur. Als je later in de avond bent bevallen adviseren wij je om in het ziekenhuis te overnachten. Na 08:00 uur kun je ons bellen om de geboorte en door te geven.
- Ben je later in de avond of nacht bevallen en mocht het écht niet mogelijk zijn om in het ziekenhuis te overnachten, dan vragen wij je te bellen naar de bevallingslijn als je thuis komt. Onze kraamverzorgende zal je dan telefonisch op weg helpen voor ‘de eerste nacht thuis’.
Zij spreekt dan met jullie af hoe laat de kraamzorg in de ochtend aanwezig is. - Als na de bevalling bekend is dat je langer in het ziekenhuis zult verblijven, vernemen wij dit graag binnen 24 uur na de geboorte (ook bij keizersnede).
Wijzigingen zoals o.a. verhuizen en geplande bevallingen graag doorgeven via ons mailadres.
Komt de kraamverzorgende ook ’s nachts als ik ontslagen word uit het ziekenhuis?
Ben je later in de avond of nacht bevallen en mocht het écht niet mogelijk zijn om in het ziekenhuis te overnachten, dan vragen wij je te bellen naar de bevallingslijn als je thuis komt. Onze kraamverzorgende zal je op weg helpen voor ‘de eerste nacht thuis’.
Kan ik een voorkeur voor een kraamverzorgende aangeven?
Wij werken niet met voorkeur voor een kraamverzorgende. Onze kraamverzorgende worden ingezet op basis beschikbaarheid.
Krijg ik één dezelfde kraamverzorgende of is er kans op wisseling?
In basis werken wij met één kraamverzorgende voor je kraamperiode. Hierop is uitgezonderd de hulp tijdens je bevalling of thuiskomst dag.
Door de huidige capaciteitsproblemen kan het voorkomen dat er een wisseling plaats vindt zodat je zoveel mogelijk zorg kunt ontvangen.
Stel dat het niet klikt met de kraamverzorgende, kan ik dan om een andere kraamverzorgende vragen?
We vinden het belangrijk dat je een kraamtijd hebt die bij jouw past. Als iets niet fijn loopt in het contact met de kraamverzorgende dan hopen we dat je dit met haar bespreekt. Vaak is er dan een oplossing mogelijk. Komen jullie er samen niet uit, dan mag je bellen en gaan we een oplossing zoeken. Een oplossing kan zijn dat er een andere kraamverzorgende komt.
Wat doet de kraamverzorgende allemaal?
Tijdens je kraamtijd heb je iemand nodig die je begrijpt, naar je luistert, je twijfels wegneemt en je vertrouwen geeft. Wij weten als geen ander dat elke zwangerschap en geboorte uniek is. Daarom stemt onze kraamverzorgende haar zorg af op jouw wensen en verwachtingen.
Gedurende de kraamtijd leren we je iedere dag, in kleine stapjes, steeds meer, zodat je aan het einde van de kraamweek zelfverzekerd in je nieuwe rol als ouder staat.
Bij een thuisbevalling of een niet-medische bevalling in het ziekenhuis assisteren wij de verloskundige. Wanneer de bevalling een medische indicatie heeft of wordt, mogen wij niet aanwezig zijn.
Daarnaast houdt zij de gezondheid van moeder en kind goed in de gaten, geeft je goede tips en adviezen over de verzorging en gezondheid van jou en je baby, ondersteunt je tijdens het geven van borst- en flesvoeding en ondersteunt jou en je gezin bij het doen van lichte huishoudelijke taken.
Ik wil niet thuis bevallen. Waarom moet mijn bed dan toch op bedverhogers of klossen?
Tijdens de kraamtijd moet de kraamverzorgende jou en je kindje ook in bed kunnen verzorgen. Om dat op een gezonde werkhoogte te kunnen doen, moeten er klossen onder je bed staan. Daarnaast kan het zo zijn dat je bevalling onverwacht zo snel verloopt, dat er geen tijd meer is om naar het ziekenhuis of het kraamhotel te gaan. Daarom is het belangrijk dat je bed op klossen staat – ook al ben je niet van plan om thuis te bevallen.
Ik ga voor een keizersnede naar het ziekenhuis, krijg ik daarna nog kraamzorg?
Na de ziekenhuisopname kan er een herindicatie plaats vinden en kan het aantal kraamzorguren en eventueel dagen waar je nog recht op hebt worden aangepast aan jouw situatie.
Krijg ik kraamzorg volledig vergoed?
Kraamzorg Collectief heeft met vrijwel alle zorgverzekeraars een eigen contract.
Kraamzorg wordt altijd vergoed vanuit je basisverzekering. Dat betekent dat kosten voor de inschrijving, de intake, de eventuele bevallingsassistentie en de geïndiceerde kraamzorg uren door je zorgverzekeraar worden vergoed.
Op kraamzorg zit een wettelijke eigen bijdrage van €5,10 per uur (2024). Heb je een aanvullende verzekering dan krijg je meestal de eigen bijdrage geheel of gedeeltelijk vergoed.
Hoeveel uur / dagen kraamzorg krijg ik?
Kraamzorg Collectief geeft altijd zorg op maat. Wij passen de zorg aan op de behoefte en zorgfactoren van onze cliënten.
Bij de eerste indicatie tijdens de intake worden de basis uren geïndiceerd. Bij borstvoeding zijn dit 24 – 49 uur en bij kunstvoeding 24 – 45 uur. Deze uren worden verdeelt over 8 dagen geteld vanaf de geboortedag. De minimale zorg is 24 uur in 8 dagen (3 uur per dag).
Door landelijke capaciteitsproblemen worden er steeds strenge eisen gesteld door zorgverzekeraars aan kraamzorgorganisaties. De zorgverzekeraars verwachten van alle kraamorganisaties dat zij gezamenlijk de beschikbare kraamverzorgende en de kraamzorguren spreiden over de zorgvragen in de werkzame regio(s), zodat iedereen kraamzorg kan blijven ontvangen. Iedere ouder verdient namelijk een goede begeleiding bij de start van deze ontzettend spannende tijd.
Dit houdt in dat er door organisaties een minimaal van 24 uur zorg gegarandeerd wordt en zorg boven de 24 uur indien de capaciteit dit toe laat.
Het streven is altijd het geven van ‘zorg op maat’, passend bij de behoefte van het gezin. Kraamzorg Collectief is hierin echter wel afhankelijk van de regels van je zorgverzekeraar. Zorg op maat kan bijvoorbeeld inhouden dat je 6 dagen volledige zorg krijgt, 8 dagen van 3 uur, 5 dagen volledig en 2 dagen 3 uur etc.
Per gezin en per situatie zullen wij bekijken wat nodig is én wat er op dat moment geboden kan worden.
Krijg ik in drukke periodes zoals de vakantietijd of tijdens de feestdagen de volledige geïndiceerde zorg?
We zullen er altijd naar blijven streven om dit te realiseren. Echter kan het voorkomen dat we jouw zorg zullen combineren met een andere zorg op dezelfde dag. Om zo alle nieuwe ouders van zorg te kunnen voorzien! Door landelijke capaciteitsproblemen worden er strenge eisen gesteld door zorgverzekeraars aan kraamzorgorganisaties met het verdelen van de beschikbare zorguren ten aanzien van de beschikbare capaciteit kraamverzorgende. Dit houdt in dat er een minimaal van 24 uur zorg gegarandeerd wordt (mits er geen ziekenhuisopname is geweest) en zorg boven de 24 uur indien de capaciteit dit toe laat. Het streven is altijd het geven van ‘zorg op maat’. Kraamzorg Collectief is hierin echter wel afhankelijk van de regels van je zorgverzekeraar.
Krijg ik nog kraamzorg als ik lang in het ziekenhuis moet blijven?
In sommige gevallen is het nodig dat je kindje na de geboorte een langere periode in het ziekenhuis moet verblijven.
Wanneer je binnen 10 dagen na de geboorte naar huis mag heb je recht op kraamzorg. Kom je na de 10de dag na de geboorte naar huis dan kan je recht hebben op couveuse nazorg / uitgestelde kraamzorg.
Hiervoor moet je echter wel verzekerd zijn om geen eigen kosten te maken. Vraag daarom bij je zorgverzekeraar na of jullie verzekerd zijn voor deze uitgestelde kraamzorg.
Kan ik een recensie achter laten?
Ja, zeker! Dat vinden wij ontzettend fijn!
Als de kraamzorg is afgesloten krijg je van ons na 1 dag een mail met het verzoek of je de eindevaluatie wilt invullen, na 8 dagen sturen we je nogmaals een mail met dit verzoek mocht je het vergeten zijn.
Ook zijn wij te vinden op andere kanalen waar je andere ouders kunt laten weten hoe je onze zorgverlening hebt ervaren.
Dit kan via Facebook, Google en ZorgkaartNederland
Bij wie kan ik terecht als ik na mijn kraamtijd vragen heb?
Zit de kraamperiode erop, dan kun je met al jouw vragen terecht bij het consultatiebureau of bij je huisarts. Je kunt tot 6 weken na de bevalling nog terecht bij je verloskundige voor alle bevallingsgerelateerde vragen.
Hoe geef ik een annulering door?
Via info@kraamzorgcollectief.nl kun je een annulering doorgeven. Wij vragen je de reden van annulering daarbij ook aan te geven zodat wij, indien nodig, ook de verzekering voor je kunnen informeren.
Hoe geef ik een verzekeringswijziging door?
Je hoeft geen wijziging van je verzekering aan ons door te geven. Ons systeem controleert je verzekering automatisch op verschillende momenten in je zwangerschap en na je bevalling.
Hoe geef ik een adreswijziging door?
Je mag ons hiervoor een mail sturen op; info@kraamzorgcollectief.nl . Geef daarbij duidelijk je naam, oude adres, nieuwe adres en vanaf wanneer deze ingaat aan. Let op; valt je adres niet in ons werkgebied dan kan het voorkomen dat we je zorgaanvraag moeten annuleren.
Waar vind ik mijn wachtwoord/inloggegevens om in te loggen in "mijn cliëntenportaal”?
Deze heb je aangemaakt tijdens je inschrijving. Ben je je wachtwoord vergeten kun je een nieuw wachtwoord aanvragen op het startscherm in het cliëntenportaal.
Ik kan geen telefoonnummer van jullie vinden op de website?
Klopt, dat heb je goed gezien! Voor algemene vragen zijn wij via de mail; info@kraamzorgcollectief.nl bereikbaar. Na jouw inschrijving krijg je tijdens het intake gesprek het telefoonnummer van Kraamzorg Collectief via de mail toegestuurd.
Mijn vraag staat er niet tussen, waar kan ik terecht?
Heb je nog meer vragen, mail ons gerust op info@kraamzorgcollectief.nl. Wij zullen jullie vragen dan zo snel mogelijk beantwoorden.
SAMENWERKING VERLOSKUNDIGE
Een greep van de verloskundige praktijken waar we veel mee samen werken zijn:
SAMENWERKING ZIEKENHUIZEN
Een greep van de ziekenhuizen waar we mee samen werken zijn:
- SJG Weert
- Elkerliek Helmond
- Laurentius Roermond